Your browser does not support JavaScript!
ashidstudio
کاربرد دیتابیس چیست؟| پایگاه داده و اصطلاحات کاربردی آن 16 Farvardin


اصطلاحات کاربردی دیتابیس چیست؟ در هنگام کار با دیتابیس ها با اصطلاحات گوناگونی آشنا خواهید شد که هر کدام از آنها تعریفات خاصی دارند و به عبارتی نشانگر و بیانگر مسئله خاصی می باشند. 

پایگاه داده و اصطلاحات کاربردی آن


این اصطلاحات عبارتند از؛

 هویت یا موجودیت
 جدول اطلاعات
 فیلد و رکورد


اصطلاح موجودیت یا هویت (Entity) در دیتابیس چیست؟


به هر چیزی که درباره آن اطلاعاتی را در پایگاه داده ذخیره کنیم، هویت یا موجودیت می گوییم. فرض کنید درباره یک گیاه می خواهید اطلاعاتی را ذخیره کنید به تعریف ساده، گیاه مورد مطالعه یک موجودیت یا هویت به حساب می آید.


اصطلاح جدول اطلاعاتی در دیتابیس چیست؟


به منظور ذخیره اطلاعات یک موجودیت یا هویت از جدول استفاده می گردد به عبارتی جدول محل ذخیره اطلاعات یک هویت محسوب می شود حال ممکن است در یک دیتابیس چندین جدول با موجودیت های مختلف وجود داشته باشند که در نتیجه ارتباط با هم، می توانند یک موجودیت تازه ای را ایجاد کنند.


اصطلاح فیلد و رکورد در دیتابیس چیست؟


فیلد یا رکورد به تعریف خیلی ساده همان ردیف ها و ستون ها در یک جدول می باشند. به هر ردیف از جدول یک رکورد گفته می شود و همچنین هر رکورد از چندین فیلد کوچک تشکیل شده اند.
باید بدانید که قبل از ایجاد هر گونه تغییری باید تعداد ستون و فیلدها را به طور دقیق مشخص کنید تا در آینده هیچ نوع مشکلی به وجود نیاید.
 

کاربرد دیتابیس چیست؟


همانطور که میدانید یکی از ویژگی های دیتابیس ها ذخیره اطلاعات می باشند ولی اگر بخواهیم به عملکردهای دیگر دیتابیس ها اشاره ای داشته باشیم به این صورت می باشند؛
  دریافت اطلاعات
  ذخیره و نگهداری اطلاعات
  جستجو اطلاعات ذخیره شده
  فراخوانی یا گزارش دهی


با این ویژگی های یاد شده، دیتابیس ها در عملیات های مختلف کاربرد فراوانی دارند. به طور مثال بانک ها برای انجام تراکنش ها از دیتابیس های خاصی استفاده می کنند و همچنین به منظور رزرو و زمان بندی برخی از امور از پایگاه های داده استفاده می کنند چون به راحتی می توانند اطلاعات یک هویت را جستجو کنند.

از دیتابیس ها در امور آموزشی نیز استفاده می کنند به طور مثال برای انتخاب واحد یا ثبت نام دانشجوها و دانش آموزان و حتی به منظور ثبت نمرات نیز از دیتابیس ها استفاده می کنند و همچنین در امور تجاری و فروشگاهی نیز برای ثبت اطلاعات مشتریان و محصولات از آن استفاده فراوان می گردد.

در امور اداری نیز از پایگاه های اطلاعات استفاده می گردد به طور مثال برای محاسبه کارکرد و حقوق کارکنان یک اداره باید از دیتابیس های خاصی استفاده شود. به طور خلاصه در دنیای مجازی هر هویت را می توان در دیتابیس ها ذخیره و در زمان مناسب فراخوانی کرد.

مهم ترین نرم افزار دیتابیس


نرم افزار دیتابیس چیست؟
یک نوع نرم افزار مدیریتی می باشد که به منظور ذخیره سازی و فراخوانی اطلاعات، طراحی شده است. در این قسمت با چند نمونه از نرم افزارهای مهم و محبوب آشنا خواهید شد که هر کدام از آنها معایب و مزایایی خاص خودشان را دارا می باشند که مطابق با نوع عملکردی که دارند برای انجام عملیات های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

نرم افزار های دیتابیس: 


MySQL

Oracle

MongoDB

برای اطلاعات بیشتر در مورد دیتابیس کلیک کنید.

695
تگ ها : #وب

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید