Your browser does not support JavaScript!
ashidstudio
هک چیست؟|هکرها چگونه وبسایت هک میکنند؟ 3 Mehr

هک وب سایت یا نفوذ توسط افراد یا دولت ها انجام می شود به صورتی که این افراد یا گروه ها بدون اجازه شما، سایت و کامپیوتر شما را کنترل می کنند. افراد سودجو و خلافکار در همه جا هستند حتی در دنیای مجازی از این روی برخی افراد به منظور پیش بردن اهداف خود دست به کارهای غیرقانونی میزنند و ممکن است اطلاعات یک کاربر نا آگاه را به سرقت برند و یا از سایت های که امنیت ضعیفی دارند سوءاستفاده کنند.

به عبارتی هک یا نفوذ تنها بخاطر سرقت اطلاعات انجام نمی شود و ممکن است هکرها از وب سرور شما به عنوان یک سیستم email relay استفاده کنند به طوری که قادر هستند با وب سرور شما تبلیغات غیرقانونی و آزاردهنده را به ایمیل های افراد ارسال کنند و همچنین هکرها می توانند از وب سرور شما به عنوان یک پایگاه داده، استفاده کنند و همه فایل های آلوده را در وب سرور شما ذخیره کنند.

برای درک بهتر موضوع هک وب سایت، باید بدانید که بیشتر هک ها به صورت خودکار انجام می شود. به تعریف خیلی ساده هکرها، اسکریپت های ( ویروس ) را مطابق با حفره های سایت شما می نویسند این اسکریپت های از پیش آماده شده از حفره های امنیتی عبور می کنند و اهداف هکرها را هماهنگ با دستوری که دارند انجام می دهند.
 

در دنیای مجازی همه سایت های قابل هک شدن می باشند و هیچ فردی نمی تواند ادعا کند که امن ترین سایت جهان را دارد برای جلوگیری از هک وب سایت باید به چند نکته توجه داشته باشید که در ادامه مطلب به شرح هر کدام از آنها می پردازیم.

به روش های شناخته شده، امن کردن سایت به دو شکل کلی صورت می گیرد که عبارتند از؛


امنیت در قسمت سرور سایت/ امنیت در قسمت تنظیمات وب سایت و فضای کاربر


امنیت در قسمت سرور سایت؛


امنیت این قسمت در دسترس شما نمی باشد و تنها سازمانی که هاست را به شما عرضه کرده می تواند امنیت منبع سرور را تامین کند. اگر مدیران سرور شما قابل اعتماد باشند هر لحظه باید منبع سرور را چک و بازبینی کنند تا از هک شدن کل سرور و سایت شما جلوگیری شود.
چک و بازبینی مدیران سرور به این صورت می باشد که آنها از نرم افزارهای کد مخرب یاب استفاده می کنند یا از فایروال یا دیوار آتشین استفاده می کنند و همچنین به منظور پایش و رصد همه قسمت های سرور به صورت 24 ساعته از نرم افزارهای سفارشی کمک می گیرند تا امنیت به طور کامل تامین گردد.


امنیت در قسمت تنظیمات سایت و فضای کاربر؛


حال به مهمترین قسمت مطلب میرسیم به طوری که امنیت تنظیمات و فضای کاربر ( هاست خریداری شده توسط شما ) کاملا در اختیار شما می باشد. درباره امنیت قسمت فضای کاربر و تنظیمات، نکات بسیار مهم و کاربردی وجود دارد که شما باید از آن آگاهی یابید و این نکات را به دقت اجرا کنید.
برای درک بهتر، فرض کنید یک نرم افزار کاربردی و امنیتی سایت لازم است بروز شود ولی از روی سهل انگار این کار مهم را انجام نمی دهید و سایت شما همچنان از نسخه قدیمی نرم افزار مورد نظر استفاده می کند. در حالی که در نسخه جدید هر نرم افزار مسائل امنیتی کاملا عیب یابی و برطرف می شوند و احتمال دارد ویژگی های مهمی که می تواند به شما کمک بزرگی کند اضافه می گردد.

اگر به هر دلیلی نرم افزارهای امنیتی سایت را بروز نکنید هکرها آدرس قدیمی شما ردیابی و حفره های امنیتی سایت را پیدا می کنند و در نتیجه این عمل شما موجب هک وب سایت می گردد. با این تعریفات موضوع آپدیت نرم افزارها بسیار حائز اهمیت است پس حتما نسخه های قدیمی نرم افزارها را بروز کنید تا از هک شدن سایت جلوگیری کرده باشید.

البته در زمینه ایجاد رمزهای عبور باید گفت که رمزهای ضعیف باعث هک وب سایت شما می شوند. هکرها از نرم افزارهای شخصی سازی شده متعددی استفاده می کنند آنها به روش آزمایش و خطا و همچنین با استفاده از نرم افزارهای تست کننده رمز، بارها و بارها رمز شما شبیه سازی میکنند حال اگر از رمز ضعیفی استفاده کرده باشید به راحتی و در کمترین زمان رمز شما را پیدا می کنند قابل توجه است که بدانید همه رمزها قابل شناسایی شدن می باشند ولی امکانات و تکنولوژی امروزی برای هک کردن رمزهای قوی و ترکیبی زمان زیادی لازم دارند.
هر چند باید قبول کنیم که همه سایت ها قابل هک شدن هستند ولی باید قبل از هک شدن نکاتی را در زمینه امنیت سرور بیاموزیم تا حد امکان زمان هک را تا موقعی که آپدیت امنیتی عرضه شود افزایش دهیم. تا با این روش؛ هکرها را از هک کردن سایت منصرف کنیم پس برای مقاوم تر کردن امنیت سایت خود تا انتهای نوشته با ما همراه باشید.


 
روش های هک وب سایت


اگر شما هم دارای یک سایت هستید طبیعتاً دغدغه و نگرانی هک شدن را تجربه کرده اید و در مواقعی با خودتان فکر کرده اید که هکرها از چه روشی برای هک وب سایت، استفاده می کنند. توصیه ما به شما این است که از روش ها و حربه های افراد سودجو آگاه شوید تا با این کار مقاومت سایت خود را چند برابر افزایش دهید.
شما عزیزان با خواندن ادامه مطالب و اجرای صحیح آنها، هرگز به دام هکرها نخواهید افتاد.
 

هک وب سایت به طریق مهندسی اجتماعی؛


هکرها از طریق مهندسی اجتماعی اطلاعاتی را به دست می آورند که با استفاده از آنها به راحتی می توانند به سایت شما ورود کنند. به تعریف کلی مهندسی اجتماعی به روش های زیر انجام می شود.
سواستفاده از اعتماد به نفس افرادی که مقاومت کمی در برابر شایعات مهندسی شده دارند، به طوری که افراد کلاهبردار با شناسایی سایت این افراد و با فریب دادن آنها به راحتی به اطلاعات مهمی دست پیدا می کنند.
سوءاستفاده از روابط دوستانه، این افراد را به احتمال زیاد می شناسید و با آنها در ارتباط هستید یا به صورت مجازی با آنها در ارتباط بوده اید این هکرها از روابط دوستانه و حتی صمیمانه شما برای رسیدن به اهدافشان استفاده می کنند به طوری که تمایل دارید به آنها اعتماد دارید و میخواهید برخی اطلاعات به آنها ارسال کنید پس در دنیای مجازی این موضوع بسیار مهم است که به هیچ فرد یا سازمانی اعتماد کامل نداشته باشید.
عملیات هک به روش مهندسی اجتماعی تنها طریق انسان و روابط انسانی قابل انجام است به عبارتی فرد خلافکار از علم زبان کامپیوتری هیچ دانشی ندارد یا دانش آن بسیار کم است. بیشتر دولت ها و گروه ها پشتیبانی شده قوی از مهندسی اجتماعی استفاده می کنند. این نوع هکرها می دانند که هک وب سایت برخی افراد بسیار پیچیده و زمان بر است و به همین خاطر از اعمال و احساسات انسانی برای دریافت اطلاعات بهره می برند.
 

هک از طریق حملات Brute Force؛


Brute Force به منظور استخراج یوزر و پسورد کارایی دارد. برخی از طراحان سایت هنوز تجربه کافی را کسب نکرده اند و اصطلاح آماتور هستند حال این طراحان برخی URL های مهم و امنیتی سایت را نمی توانند ایمن کنند در نتیجه هکرها با رفتن به قسمت لاگین سایت و همچنین با کمک گرفتن از ربات های شخصی سازی شده به روش آزمایش و خطا هزاران پسورد و یوزر را بر روی پرتال ورودی سایت شما امتحان می کنند و بالاخره یوزر و پسورد وب سایت شما را پیدا می کنند. همچنان که اشاره کرده ایم اگر رمز شما ضعیف باشد با استفاده از این روش می توانند در چند ثانیه پسورد شما را پیدا کنند.


هک وب سایت به روش هک هاست؛


مدیر سایت حواسش به همه جا است. تنها ایمنی خود سایت کافی نیست باید از ایمنی هاست خریداری شده نیز اطمینان داشته باشیم. حال اگر از هاست اشتراکی استفاده می کنید امنیت سایبری آن بستگی شرکت عرضه کننده آن دارد.
ولی امنیت هاست های اختصاصی کاملا در اختیار شما می باشد. جالب است که بدانید همه شرکت های معروف و بزرگ از هاست اختصاصی استفاده می کنند پس ضروری است خودتان تمام پروتکل های امنیتی را به طور کامل و دقیق اعمال کنید.


 هک وب سایت به وسیله هک شبکه وایرلس یا مودم؛


این نوع هک نیز یکی از روش های متعدد هکرها می باشد. هکرها با نفوذ به شبکه وایرلس یا مودم شما IP واقعی شما را پیدا می کنند و از طریق آی پی اصلی آدرس وب سایت شما نیز به طور خودکار قابل دستیابی است که در نهایت موجب هک شدن سایت می گردد. برای رفع این مشکل برای وایرلس خود از رمزهای قوی استفاده کنید و تمام پروتکل های امنیتی را به طور کامل رعایت کنید. توصیه می کنیم قبل از پیکربندی مودم از یک متخصص شبکه مشاوره بگیرید.
 

سطح دسترسی متفاوت برای کارمندان یک شرکت؛


اگر مدیر یک شرکت بسیار بزرگ هستید ضروری است که سطح دسترسی را برای برخی افراد محدود کنید به طوری که نویسندگان تنها بتوانند در قسمت خودشان فعالیت کنند و به سطح برنامه نویس ها دسترسی نداشته باشند و از طرفی برنامه نویس ها نیز نتوانند به برخی قسمت های سایت دسترسی داشته باشند. اگر این محدودیت ها را اعمال نکنید هکرها با نفوذ کردن به حساب کارمندان، تمام قسمت های سایت را هک می کنند.


سیستم های مدیریتی را بروز کنید؛


برخی از سایت ها به منظور مدیریت محتوای خود از برخی سیستم های مدیریتی مانند وردپرس استفاده می کنند و از طرفی بیشتر این سیستم های مدیریت محتوا متن باز ( اپن سورس ) و اشتراکی هستند هکرها به سرعت باگ های سایت را پیدا می کنند و مطابق با آن اسکریپت می نویسند. پس لازم است به طور مداوم سیستم های مدیریت محتوا را آپدیت کنید تا امنیت سایت افزایش یابد.


نصب پلاگین های تایید نشده؛


برخی از سیستم های مدیریت محتوا دارای پلاگین های تایید نشده هستند که توسط خود هکرها ایجاد شده است حال برخی افراد که آشنایی چندانی با این موضوع ندارد سریعا پلاگین مورد نظر را بر روی سایت خود نصب می کند باعث هک شدن سایت می گردد.


به روش اسپم؛


این نوع روش هک از طریق کامنت سایت انجام می گیرد به طوری که هکر در سایت مورد نظر لینک مخربی را تعبیه می کند تا وب سایت ترافیک سنگینی را دریافت کند در نتیجه سرعت عملکرد سایت به شدت پایین می آید. و همچنین از نوع روش بر سئو سایت نیز تاثیر بشدت مخربی دارد و ممکن است گوگل محتوای سایت شما را به طور کامل نادیده بگیرد به صورتی که کاربران نمی توانند از طریق محتوا، سایت شما را پیدا کنند.


از طریق بک لینک؛


این روش هک برای بالا بردن اعتبار سایت رقیب انجام می شود، همانطور که می دانید سئو سایت یا اعتبار سایت در نزد الگوریتم های گوگل از اهمیت بالایی برخوردار هستند هرگاه اعتبار و سئو محتوای سایت شما بالا باشد ولی وقتی از لینک های مخرب ( آدرس سایت ) در سایت خود استفاده کنید یا به عبارت دیگر هکر این لینک را در سایت شما قرار دهد به سرعت رتبه و اعتبار سایت شما در نزد گوگل پایین می آید و در مقابل رتبه سایت رقیب افزایش می یابد. (به دلیل آن که آدرس سایت رقیب را در سایت خود لینک داده اید)


به روش فایروال؛


هکرها در این روش به دنبال پورت های باز در فایروال هستند تا به وسیله آن یک راه ارتباطی به سایت ایجاد کنند. پس لازم است حتما از پورت های باز فایروال آگاهی داشته باشید. برای رفع این مشکل ضروری است تمام پورت های باز و بی مورد را به طور کامل ببندید.


هک به روش حمله TCP؛ Transmission Control Protocol


در این روش هکر سعی میکند خود را سرویس دهنده هاست معرفی کند به طوری که کاربر را از سرویس دهنده اصلی جدا می کند در نتیجه کاربر تمام اطلاعات مهم را به هکر منتقل می کند.


دسترسی به اطلاعات از طریق شنود داده (Sniffer)؛


هکرهای با استفاد از ابزارهای sniffer همه داده های محلی شما را جمع آوری می کنند و مطابق با دستوری که دارند اطلاعات مهم را به هکر ارسال می کنند در نتیجه آی پی اصلی شما در دسترس هکر قرار می گیرد. sniffer به دلیل اینکه تغییری را ایجاد نمیکند، غیر قابل شناسایی است و به همین خاطر برای امنیت شبکه بسیار خطرناک است. توجه داشته باشید این نوع هک ها جزو حملات غیرفعال محسوب می شود.

 

وب-سایت-امن.jpg

463
تگ ها : #وب

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید