Your browser does not support JavaScript!
ashidstudio
7 سیستم برتر مدیریت محتوا | امن ترین سیستم مدیریت محتوا 17 Shahrivar

شما به منظور طراحی و راه اندازی یک سایت، نیاز به سیستم مدیریت محتوا دارید. به وسیله این سیستم به راحتی می توانید بر تمامی قسمت های وب سایت مدیریت داشته باشید. اگر قصد دارید یک سایت فروشگاهی یا معمولی را راه اندازی کنید ضروری است چند نکته را قبل از شروع عملیات طراحی سایت بدانید که در ادامه به آنها می پردازیم به طور مثال آیا شما میدانید سیستم مدیریت محتوا چیست؟ یا بهترین و امن ترین آنها کدام است؟


سیستم مدیریت محتوا چیست؟


سیستم مدیریت محتوا به مخففه‌ی « CMS » یا « Content Management System » شناخته میشود، این عبارت به معنی سیستم مدیریت محتوای درون وب سایت است. از طریق این سیستم قادر هستید بدون داشتن دانش برنامه نویسی و رمزنگاری و ... همه رسانه های تصویری، صوتی و متنی را داخل سایت خود قرار دهید.
به تعریف خیلی ساده، سیستم مدیریت محتوا مثل نرم افزارهای روی گوشی شماست، قطعا با نرم افزارهای گوشی خود کارهایی ویرایشی انجام داده اید. حال این سیستم مدیریت مانند یک نرم افزار بر روی سرور شخصی شما نصب میشود به طوری که به وسیله آن همه قسمت های سایت ویرایش می شوند به صورتی که سایت شما به عنوان یک سایت پویا ( هر لحظه در حال آپدیت توسط شما ) محسوب می شود.
 

برای درک بهتر اجازه دهید شما را با انواع امکانات سیستم مدیریت محتوای سایت آشنا کنم.
امکانات و ویژگی های یک سیستم مدیریت شامل موارد زیر می باشند؛

  • هر لحظه می توانید سایت خود را ویرایش و آپدیت کنید.
  • هر لحظه آمار سایت در اختیار شما قرار می گیرد.
  • قادر هستید محتوای سایت را طبق الگوریتم های گوگل (پنگوئن، پاندا، مرغ مگس خوار و ... ) هماهنگ کنید در نتیجه سئو سایت هر لحظه با آپدیت الگوریتم ها بهینه می شوند.
  • قادر هستید به راحتی لینک ها را به سایت های مختلف پیوند دهید.
  • ایجاد منو، درگاه های پرداخت، پشتیبان گیری اطلاعات، اسلاید شو ( تغییر و سوئیچ عکس ها ) و ... از دیگر امکانات با ارزش سیستم مدیریت محتوا می باشد.

 

انواع سیستم های مدیریت محتوا ‏


سیستم های مدیریت محتوا انواع مختلفی دارد و به طور کلی از نظر رمزنگاری به دو گروه اصلی تقسیم می شوند و عبارتند از؛

  1. سیستم مدیریت محتوای اپن سورس « Open Source » یا کد باز
  2. سیستم مدیریت محتوای اشتراکی یا «SAAS ؛ Software As A Service »

سیستم های مدیریت محتوای اپن سورس یا کد باز؛

شما اگر به زبان کامپیوتر یا برنامه نویسی آشنا باشید، طبیعتاً می دانید که منبع این نوع رمزنگاری ها به سادگی قابل مشاهده، قابل اعتماد و امن هستند. همچنین مزایای دیگر آنها رایگان بودن و قرارگرفتن در اختیار همه بدون پرداخت هزینه ازسمت کاربر است. از طرفی به دلیل اینکه این نوع سیستم مدیریت محتوای سایت در اختیار تعداد افراد بیشتری است هر لحظه در حال آپدیت شدن است و روز به روز به امنیت آن افزوده می شود، در طراحی سایت های فروشگاهی بسیار بزرگ بخاطر کم هزینه بودن کمک بزرگی به شما خواهد کرد.
 

سیستم های مدیریت محتوای اشتراکی ( SAAS  )؛

عملکرد همه سیستم های مدیریت محتوا به یک صورت است ولی تنهای فرقی که سیستم های اشتراکی با سیستم های کد باز دارند در این مسئله است که به دلیل اختصاصی بودن روش رمزنگاری، کاربر نمی تواند به کدهای اصلی سیستم اشتراکی دسترسی داشته باشد. این نوع سیستم ها به صورت اشتراکی خریداری می شوند به همین خاطر این اسم را بر روی آن گذاشته اند و همچنین به اسم های « سرویس اجاره نرم افزار » و « سیستم سایت ساز » نیز شناخته میشود.

 
سیستم مدیریت محتوای آماده یا اختصاصی ?

 

همیشه این مسئله بین طراحان سایت وجود داشته که آیا سیستم مدیریت محتوای آماده ( رایگان، کد باز) بهتر است یا اختصاصی ( پولی، اشتراکی )؟ هر کدام از این سیستم های مدیریت معایب و مزایای خاص خودش را دارا می باشند که لازم است در ادامه به شرح هر کدام از آنها بپردازیم پس اجاز دهید هر کدام از این سیستم ها را از نظر امکانات فنی، سرعت و امنیت بررسی و کارایی ارزیابی کنیم.


امکانات فنی؛
از نظر اطلاعات آماری، امکانات فنی سیستم های اختصاصی یا اشتراکی نسبت به سیستم های آماده یا متن باز بسیار بیشتر است. 
آیا امکاناتی مانند قرار دادن فایل های تصویری و صوتی در سایت یا ارسال ایمیل از طریق سایت و ... جزئی از امکانات فنی به حساب می آید؟
یک فرد عادی نمیتواند بگوید امکانات فنی چه نوع امکاناتی هستند این سوال را فقط کارشناسان وب و مشاوران اینترنتی پاسخ دهند. امکانات فنی، منحصر به خود فرد تولید کننده سیستم اختصاصی است. ولی از طرفی باید بدانید که کاربران به سادگی و بدون هزینه اضافی، قادر هستند به وسیله سیستم های مدیریت آماده یا متن باز، وب سایت خود را ویرایش و مدیریت کنند.
 

سرعت؛
سیستم های مدیریت آماده، به دلیل انعطاف پذیری بالا و داشتن انواع پلاگین های (متعلقات) متنوع و امکانات اضافی دارای حجم دیتای سنگینی هستند و به منظور عملکرد بهتر هر لحظه باید با پایگاه داده ارتباط برقرار کنند، حال با این تعریف ها برای اجرای سبک این نوع سیستم، لازم است از سخت افزارهای بسیار قوی استفاده کنیم.
ولی در سیستم های اختصاصی به دلیل اجرای سبک و بهتر هسته سیستم، تنها امکانات ضروری قرار می گیرد و با هر نوع سخت افزاری به راحتی قابل اجراست. کارایی و عملکرد این سیستم ها در ابتدای راه اندازی سایت ها قابل مشاهده نیست ولی بعد از زمانی که مخاطبان سایت بیشتر شود اگر سخت افزار سرور توان لازم را نداشته باشد با مشکلاتی همچون لود نشدن به موقع، مواجه خواهد شد.


امنیت؛
ما به دلیل اینکه نمی توانیم به کدهای سیستم مدیریت محتوای اختصاصی دسترسی داشته باشیم میزان امنیت این سیستم برای کاربران مشخص نیست ممکن است امنیت این نوع سیستم به شدت ضعیف باشد و به راحتی هک شود ولی از طرفی هم ممکن رمزنگاری های این نوع سیستم بشدت قوی باشد.
امنیت سیستم های مدیریت محتوای متن باز یا آماده بسیار بالا است به دلیل اینکه منبع اطلاعات این نوع سیستم ها قابل مشاهده است، هکرها به راحتی شناسایی می شوند و به این دلیل هک کردن سیستم آماده بسیار دشوار یا غیر ممکن است و همچنین باید بدانید که امنیت دنیای مجازی مدیون این نوع رمزنگاری می باشد که در غیر این صورت دولت ها و هکرها به راحتی می توانستند به اطلاعات محرمانه ما دست پیدا کنند.
 

‏7 سیستم برتر مدیریت محتوا بهترین و امن ترین سیستم مدیریت محتوا ‏


سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress)؛
قطعا بیشتر شما عزیزان، اسم وردپرس را در دنیای طراحی سایت شنیده اید رمزنگاری این سیستم به صورت متن باز می باشد و به وسیله زبان PHP نوشته شده است. بزرگترین سایت های مشهور مانند سایت ناسا و ... به کمک وردپرس ساخته شده و مدیریت می شوند و بر اساس گزارش ها 60 درصد وب سایت های دنیای مجازی از طریق وردپرس مدیریت و اجرا می شوند و همچنین برای مدیریت محتوای فروشگاه های اینترنتی بسیار توصیه می شود.
وردپرس از حجم بسیار کمی برخوردار است و از نظر سئو سایت، نیز قابل قبول و بهینه می باشد. برخی امکانات سایت ساز وردپرس؛

  • براحتی قابل نصب و راه اندازی می باشد.
  • به صورت خودکار آپدیت می شود.
  • رایگان و متن باز بودن.
  • مجهز به انواع تم و قالب ها متنوع رایگان

 
سیستم مدیریت جوملا (Joomla)؛
عملکرد این جوملا نیز مانند وردپرس می باشد و کاربر قادر است هر نوع ویرایش و مدیریتی را بر روی محتوای سایت خود داشته باشد. جوملا را می توان یکی از نخستین سیستم های مدیریت محتوا دانست که اسکریپت آن به زبان PHP نوشته شده است. نصب و راه اندازی جوملا بسیار راحت است و با چند کلیک می توانید اسکریپت آن را نصب کنید و به همین دلیل بین کاربران محبوب است.


سیستم مدیریت دروپال (Drupal)؛
دروپال به صورت متن باز (اپن سورس) می باشد به عبارتی رایگان و همه افراد می توانند از آن بهره ببرند. اسکریپت دروپال بر پایه زبان PHP به منظور اجرای سایت های دینامیک می باشد. از این سیستم برای تلفیق تکنولوژی اوپن سورس و پایگاه های ذخیره اطلاعات و همچنین ابزارهای رمز نویسی HTML و CSS استفاده می شود.
 

نیوک  phpNuke؛
راه اندازی و نصب سیستم مدیریتی نیوک نیز نیز بسیار آسان است و تنها با چند کلیک براحتی قادر به ایجاد صفحات گرافیکی هستید. به وسیله نیوک می توانید دسترسی برخی آی پی های را مسدود کنید.


تایپو 3 (TYPO3)؛
این سیستم مدیریتی نیز به صورت اوپن سورس عرضه می شود و همچنین به وسیله تایپو می توانید سایت های بسیار بزرگ و ایمنی را طراحی کنید گفتنی است برخی از مدل های این سیستم تنها برای ساخت و اجرای سایت های فروشگاهی مبتنی بر کسب و کار الکترونیک، توصیه می شود.


توماتوکارت ( Tomatocart )؛
اسکریپت این توماتو کارت بر اساس زبان PHP و به صورت اوپن سورس و رایگان عرضه می شود. این سیستم را می توانید بر روی هاست لینوکس نصب کنید تا به وسیله آن فروشگاه اینترنتی حرفه ایی را طراحی کنید.


پرستاشاپ PrestaShop؛
پرستاشاپ قابل نصب بر روی هاست لینوکس می باشد و به همین دلیل از امکانات حرفه ای در جهت طراحی سایت های فروشگاهی بهره مند است. به کمک پرستاشاپ می توان محصولات سایت خود را قیمت گذاری کنید و آنها را در معرض نمایش قرار دهید و کسب و کار آنلاین خود را شروع کنید. یکی از مزایای آن، به شکل کاملا فارسی قابل نصب است.

 
بهترین سیستم مدیریت محتوا برای سئو


در دنیای مجازی موضوع « سئو » بسیار حائز اهمیت و با ارزش است. اگر سئو سایت شما طبق قواعد الگوریتم های گوگل بهینه شده باشد. گوگل رتبه سایت شما را افزایش می دهد و در نتیجه آدرس سایت شما در رتبه های اول جستجوگر گوگل قرار می گیرد و منجر به معروف شدن سایت و محصولات شما می گردد. شما برای بهینه کردن سئو سایت خود از سیستم های مدیریت محتوای آماده مختلفی استفاده کنید که عبارتند از؛ وردپرس (WordPress)، جوملا (Joomla)، مجنتو (Magento)، دروپال (Drupal)

 
تفاوت فریم ورک و سیستم مدیریت محتوا

 

توضیحات و دلایل فراوانی در زمینه بهتر بودن فریم ورک یا سیستم مدیریت محتوا وجود دارد ولی هر کدام از آنها سختی و راحتی خودشان را دارند. در اینجا به برخی از ویژگی و تفاوت های سیستم های مدیریت محتوا و فریم ورک اشاره می کنیم.
اگر شما برنامه نویس هستید به احتمال زیاد از فریم ورک اپلیکیشن وب استفاده می کنید به دلیل اینکه قادر هستید برخی ویرایش ها را در این اپلیکیشن انجام دهید. ولی اگر دانش برنامه نویسی ندارید و میخواهید سایتی را طراحی کنید حتما از یکی از سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنید.

کاربران این دو سیستم ادعا دارند هر مدیریتی را می توانند انجام دهند ولی از طرفی این ادعا برای کاربرانی که با فریم ورک کار می کنند درست نیست چون باید به همه زبان های برنامه نویسی احاطه کامل داشته باشند، یا برخی از سیستم های مدیریت محتوا مانند دروپال بر اساس فریم ورک شی گرا وب سایت است که فعالیت طراحی را کمی دشوار می کند.
عملکردهای فریم ورک در سطح پایین قرار دارد به عبارتی عملکردهای آن به شکل خصوصی است که این مسئله موجب می شود میزان سرریز ها در پروژه ها کمتر شود. فریم ورک ها وظیفه فراهم کردن احراز هویت، تعاملات دیتابیس و مدل ها روتر را برعهده دارند تا به درخواست های سایت پاسخ داده شود.

عملکردهای سیستم های مدیریت محتوا از سطح بالایی برخوردار هستند و از همه محتوای شما حمایت می کنند و همچنین استفاده از آنها بسیار راحت و ساده است. در انتها باید بدانید که روش کار این دو ابزار مدیریت محتوا کاملا  با یکدیگر متفاوت است ولی هر دو در طراحی سایت استفاده می شود و به عبارتی حاصل نتیجه هر دو آنها با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارد و مسئله انتخاب به نوع نیاز شما بستگی دارد که تمایل دارید از کدام یک از آنها استفاده کنید.

 

طراحی-سیستم-مدیریت-محتوا.jpg

521
تگ ها : #

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید