Your browser does not support JavaScript!
ashidstudio
اصول مهم در UX | طراحی تجربه کاربری چیست؟ 2 Khordaad

 خیلی سریع به سراغ اصل مطلب می رویم و از UX می گوییم. عبارتی که ذهن افراد را به خودش مشغول کرده و به حوزه طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن مربوط می باشد. زمانی که در اینترنت جستجو می کنیم مطالب مختلفی را در این باره مشاهده می نماییم که به تعریف ux پرداخته اند. گاها آن را با ui نیز مقایسه کرده اند. ما در این نوشته تنها از تعریف ux و تفاوت آن با ui نخواهیم گفت. قصد داریم بطور تخصصی به شرح این مقوله بپردازیم و به روز ترین متدهای مرتبط با آن را توضیح دهیم. پس با موضوع طراحی تجربه کاربری یا طراحی ux همراه ما باشید و این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

طراحی UX چیست؟

UX مخفف واژه ی User Experience است. این عبارت به تجربه کاربر در زمان استفاده از یک سایت و یا اپلیکیشن موبایل مرتبط می باشد. به طور کلی رفتار، تصمیم، احساسات و عملکرد کاربر در زمان استفاده از یک وب سایت و یا اپلیکیشن موبایل از جمله مولفه هایی هستند که ux را تعریف می کنند.

گفتنی است کهux  می تواند بر رفتارها و تصمیم های کاربر تاثیر داشته باشد. از اینرو طراحی تجربه کاربری یا طراحی ux اهمیت دارد.

 

تجربه کاربری یا UX چیست؟

هر کس که کسب و کاری داشته باشد و یا در حال ارائه خدمات به کاربران باشد مایل است تا مخاطبان را جذب نماید. پیاده سازی UX  یا User Experience بر این مهم اثرگذار است. این مهم می تواند تاثیر زیادی بر روی افزایش فروش داشته باشد. حتی در طولانی مدت فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات را به سود قابل توجهی برساند. در سوی دیگر UX رضایت بخش تر شدن تجربه کاربران را در پی دارد و اسباب آرامش خاطر آنان را نیز فراهم می نماید.

این موضوع زمانی ارزش و اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم امروزه همه به دنبال ارائه بهترین و جدیدترین خدمات به مخاطبان هستند. UX سبب می شود تا تمامی کسب و کارها به این مهم دست پیدا کنند و کاربرانشان را راضی نگه دارند. گفتنی است که ux برای کسب و کارهای نوپا از جمله استارتاپ ها اهمیت بیشتری دارد. این آیتم به شناخته تر شدن و ماندگار شدن برند کمک می کند.  

با این تفاسیر می توان نتیجه گرفت که بطور کلی طراحی تجربه کاربری یا طراحی ux اهمیت زیادی دارد.

 

طراح  تجربه کاربری کیست و چه وظایفی دارد؟

طراح UX با استمداد از قدرت تحلیل می تواند خالق بهترین تجربه برای کاربر در زمان استفاده از وب و یا اپلیکیشن باشد.

 

اهمیت UX چیست؟

اصطلاح UX مدتی است که در زمینه دنیای دیجیتال رایج شده است. با این حال ممکن است که بعضی از سوالات مطرح شوند. به عنوان مثال کاربران ممکن است از خودشان بپرسند که به چه دلیل تجربه کاربری اهمیت دارد؟ ux چه کمکی به کسب و کار می کند؟ پس از سرمایه گذاری در این زمینه چه مزیتی شامل حال کاربران خواهد شد؟ و... در ادامه مهمترین مزیت ها و دلایل اهمیت ux را ذکر می کنیم:

 

مزیت 1: سرمایه گذاری در زمینه UX به میزان قابل توجهی به کاهش هزینه ها کمک می کند:

گفتنی است که ورود به هر پروژه ی جدید خطراتی را به همراه دارد اما از آنجا که تفکر ux  بر پایه تحقیق و تجزیه و تحلیل می باشد افراد می توانند کوتاه تر از هر زمان خودشان را برای دستیابی به موفقیت آماده نمایند.

در سوی دیگر کارفرمایان امروزه بیشتر از هر زمان دیگر درک کرده اند که جلوگیری از بروز مشکل به صرفه تر از رفع آن می باشد. لذا ایجاد تغییر در طراحی آسان تر و ارزان تر از ایجاد تغییر در محصول است.

گفتنی است که در حال حاضر و با کمک UX می توان مشکلات احتمالی را در مراحل ابتدایی حل نمود. البته احتمال دارد که این روش در نگاه اول تکرار شونده و در نتیجه پرهزینه به نظر برسد اما در طولانی مدت باعث صرفه جویی در هزینه ها خواهد شد و اینگونه در دراز مدت بطور قابل توجهی به کاهش هزینه ها کمک می کند.

 

اهمیت طراحیUX  چیست؟

مزیت 2: UX به افزایش نرخ تبدیل ( conversation rate) کمک می کند:

 زمانی که به یک مشکل برمی خوریم و یا قصد داریم تا از خدمات و یا محصولی استفاده نماییم اولین کار سر زدن به فضای وب است. ما فضای مجازی را بالا و پایین می کنیم تا از قیمت محصولات مطلع شویم و یا اطلاعات مان راجع به خدمات را افزایش دهیم.

با این حال وب سایت های مختلفی را مشاهده می کنیم که همگی محتوای مورد نظر ما را دارند. اما در میان تمامی صفحات شاید تنها یک الی دو سایت برای ما جذاب تر باشند و بخواهیم تا از خدمات ارائه شده توسط آنها استفاده کنیم. لذا مساله ای که باعث می شود تا ما در صفحه ی مورد نظر ماندگار شویم چیزی نیست جز سهولت استفاده از سایت، ظاهر سایت، جستجوی آسان در محیط سایت و...

در سوی دیگر گفتنی است که وب سایت های با طراحی پیچیده و غیر هدفمند از این منظور باز می مانند و به همین دلیل است که طراحی تجربه کاربری یا طراحی UX از اهمیت برخوردار می باشد.

 

طراحی تجربه کاربری چه اهمیتی دارد؟

مزیت 3: طراحی UX می تواند باعث رشد رتبه سایت در موتورهای جستجو شود:

گوگل همواره بر آن است تا بهترین نتایج و جواب ها را به بهترین شیوه ممکن به مخاطب ارائه دهد.

از اینرو بدیهی است که هرچه تجربه کاربر در زمینه استفاده از سایت و خدمات آن مطلوب تر شود به همان میزان سئو سایت رشد خواهد کرد و رتبه خواهد گرفت. کما اینکه تجربه کاربری ضعیف می تواند سئو سایت را ضعیف کند و باعث شود تا سایت در موتورهای جستجو رتبه نیاورد.

از اینرو تجربه کاربر از اهمیت برخوردار است و همین جا است که ما به اهمیت طراحی تجربه کاربری یا طراحی UX پی می بریم.

 

مزیت 4: UX باعث افزایش وفاداری مخاطب به برند می شود:

تجربه کاربری مثبت در هر شغلی می تواند به ارتقا کمک کند و عامل موفقیت گردد. از اینرو لازم است تا صاحبین مشاغل به فکر مطلوب تر نمودن تجربه کاربران باشند و با طراحی تجربه کاربری یا طراحی UX اعتماد مخاطب به برند را افزایش دهند و رابطه طولانی تری با آنها ایجاد نمایند.

در همین باره گفتنی است که تعامل لذت بخش و منسجم باعث تقویت در فعالیت های مشتری می شود و همین موضوع به وفاداری بیشتر منجر می گردد.

از اینرو اگر برایتان اهمیت دارد تا کاربران تان را حفظ کنید و تعامل مطلوبی با آنها داشته باشید به شما پیشنهاد می دهیم که طراحی تجربه کاربری یا طراحی UX را جدی بگیرید. ناگفته نماند که این مهم به جذب مشتریان جدید نیز منجر می شود.

 

طراحی ux چه اهمیتی دارد؟

مزیت 5: طراحی تجربه کاربری می تواند word of mouth referrals یا ارجاع دهان به دهان را افزایش دهد.

در فضای وب معمولا افراد به سایت ها و یا اپ هایی رجوع می کنند که بتوانند مشکلاتشان را در کوتاه ترین زمان و به ساده ترین روش ممکن حل کنند. کما اینکه اگر وب سایت یا اپ این ویژگی ها را نداشته باشد کاربران آن را ترک خواهند کرد. از اینرو اگر می خواهید یک تاثیر ماندگار داشته باشید به شما پیشنهاد می دهیم تا طراحی تجربه کاربری یا طراحی UX را جدی بگیرید. در سوی دیگر گفتنی است که تبلیغات دهان به دهان یکی از رایج ترین و البته بهترین روش های بازاریابی است که صاحبین مشاغل باید آن را جدی بگیرند. کما اینکه اگر وب سایت یا اپلیکیشن شما مفید و مثمر ثمر باشد کاربران به صورت خودخواسته آن را به دیگران معرفی خواهند کرد. این دلیل مهم دیگری است که باعث می شود امروزه طراحی تجربه کاربری یا طراحی UX مهمتر از هر زمان تلقی گردد.

 

اصول UX یا تجربه کاربری چیست؟

  1. باید به فکر برآورده ساختن نیاز کاربران باشید: در نظر گرفتن نیاز کاربران و رفع آن اولین اصلی است که در زمینه طراحی UX باید مورد دقت قرار بگیرد. البته اصطلاح تجربه کاربری از آن دست اصطلاحاتی است که به خودی خود معلوم می کند که فعالیت شما بایستی در جهت بهبود تجربه کاربران باشد.

از اینرو بهترین کار این است که شما بدانید کاربران دقیقا به دنبال چه هستند؟ چه فعالیتی می تواند نیاز آنها را بهتر برطرف کند؟ و...

البته دامی در این زمینه وجود دارد و طراح باید حواسش را جمع کند و تنها سلیقه شخصی خودش را در این زمینه دخیل نکند و همواره به یاد داشته باشد که این کاربران هستند که در نهایت تصمیم می گیرند و محصول نهایی باید برای آنها تولید شود.

 

  1. شما باید برای اجرای هرچه بهتر پروژه سلسله مراتبی را تعیین کنید: سلسله مراتب نویگیشن و سلسله مراتب بصری از جمله مهمترین سلسله مراتب ها در زمینه طراحی تجربه کاربری یا طراحی UX می باشند.

لازم به ذکر است که منظور از سلسله مراتب نویگیشن سازماندهی اطلاعات به منظور بارگذاری در وبسایت می باشد. به عنوان مثال ایجاد دسته بندی های اصلی و فرعی در زمینه اطلاعات از جمله مهمترین کارهایی است که در زمینه طراحی تجربه کاربری و یا طراحی UX مدنظر قرار می گیرد. کما اینکه ایجاد نکردن دسته بندی در این زمینه می تواند تجربه کاربری را با مشکل روبرو سازد.

در سوی دیگر ما سلسله مراتبی تحت عنوان سلسله مراتب بصری را ذکر کردیم. اندازه فونت ها، انتخاب رنگ ها و همچنین سایز قالب ها به این سلسله مراتب مرتبط می باشد.

 

مهمترین اصول در زمینه طراحی تجربه کاربری یا طراحی UX

  1. الگوهای ثابت را حفظ کنید: شما باید ایده خودتان را به گونه ای طراحی کنید که مدت زمان یادگیری کاربران کاهش پیدا کند.از اینرو می توانید از الگوهای ثابت استفاده کنید. این الگوها معمولا برای کاربران آشنا هستند و آنها به راحتی با آن ارتباط برقرار خواهند کرد. لذا لازم نیست تا برای پروژه های نو مجددا به فکر اختراع چرخ باشید. بهتر است از امکانات موجود بهره ببرید. به عنوان مثال برای ایجاد باکس جستجو لزومی ندارد تا این باکس را مجددا طراحی کنید و یا طراحی آن را تغییر دهید اجازه دهید مخاطب در سایت شما از تجربیات گذشته اش استفاده نماید.

 

  1. محصولی تولید کنید که برای همه ی افراد قابل استفاده باشد: در رابطه با طراحی تجربه کاربری یا طراحی UX هر چقدر محصول شما توسط عده ی بیشتری قابل استفاده باشد بهتر است. طراحی شما باید به گونه ای باشد که حتی افرادی که دچار ضعف بینایی هستند نیز بتوانند از آن استفاده کنند. به عنوان مثال شما می توانید برای نوشته ها از پس زمینه با رنگ متضاد استفاده کنید. این موضوع کمک می کند تا کاربران نوشته های موجود در سایت را بهتر ببینند. همین مساله باعث می شود تا تجربه کاربری کاربران کیفیت بهتری بگیرد. گفتنی است که این مهم از جمله مهمترین اصول طراحی تجربه کاربری (ux) است.

 

 اصول مهم در زمینه طراحی تجربه کاربری

  1. به هیچ عنوان فراموش نکنید که کمتر غنی تر است: این آیتم از جمله مهمترین معیارها در زمینه طراحی UX می باشد. از اینرو شما با اجرای این اصل مهم می توانید آشفتگی های احتمالی را از بین برده و بر سادگی تاکید کنید. کما اینکه ایجاد آشفتگی در رابطه با طراحی تجربه کاربری یا طراحی UX می تواند تجربه کاربران را زیر مجموعه قرار داده و به جای نتیجه مطلوب، نتیجه ی عکس داشته باشد.

 

  1. استفاده از زبان ساده را جدی بگیرید: همانطور که در طراحی بصری سادگی از اهمیت برخوردار است و تجربه کاربری را بهبود می بخشد در رابطه با زبان نوشتاری نیز این مسئله حائز اهمیت می باشد. از اینرو بهتر است تا اصطلاحات فنی را کنار گذاشته و از کلمات و جملاتی استفاده کنید که عموم کاربران بتوانند آن را ترجمه کنند. این موضوع به هر چه بیشتر کاربر پسند شدن سایت شما منجر می گردد و در نهایت بر سئو سایت اثرگذار است. از اینرو طراحی تجربه کاربری یا طراحی UX اهمیت دارد.

 

مراحل طراحی تجربه کاربری

  1. تعریف محصول: قبل از طراحی و تولید محصول لازم است تا جوانب مختلف آن توسط یک طراح حرفه ای و کاربلد ارزیابی شده و تحلیل گردند. این کار به تولید کنندگان کمک می کند تا به تعریف درستی از ماهیت محصول برسند.

  2. تحقیق در رابطه با محصول: این مرحله از جمله مهمترین مراحل در زمینه طراحی تجربه کاربری می باشد. گفتنی است که تحقیق اهمیت دارد چرا که باعث می شود رفتار کاربر، بازار و رقبا را کاملا بشناسیم و با دید بهتری در رابطه با طراحی تجربه کاربری یا طراحی UX تصمیم بگیریم.

  3. تجزیه و تحلیل محصول: این مرحله به طراح کمک می کند تا با نیاز اصلی کاربر آشناتر شده و به سوالات ذهنی اش در رابطه با چرایی و دلیل تولید محصول پاسخ دهد.

  4. طراحی محصول: پس از تعریف، تحقیق، تجزیه و تحلیل نوبت به طراحی محصول می رسد. لذا طراح ابتدا طرح را به شیوه اسکچ طراحی می کند. در مرحله اسکچ جزییات زیادی از طرح مشخص نیست. در مرحله بعدی وایر فریم خلق می شود. با کمک وایرفریم یک نمونه از پروتوتایپ آماده می شود و برای استفاده در اختیار کاربر قرار می گیرد.

  5. تست محصول: زمانی که پروتوتایپ آماده شد به منظور تست آن را در اختیار کاربر قرار می دهند. این مرحله باعث می شود تا نقاط ضعف و قدرت محصول مشخص شده و محصول برای استفاده در اختیار عموم کاربران قرار بگیرد.

 

تاثیر UX بر سئو سایت

  • UX باعث می شود تا کاربران به صورت بهینه تر از سایت و خدماتش استفاده کنند.
  • Ux امنیت سایت را بالا می برد که همین به عاملی برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو تبدیل می شود.
  • UX با طراحی Responsive و سازگاری با موبایل باعث می شود تا سایت شما با کمک دیوایس های هوشمند قابل استفاده باشد.
  • Ux سرعت بارگذاری صفحات را بالا می برد و اینگونه بر سئو سایت اثر مطلوب می گذارد
  • به طور کلی ux بر رفتار کاربر اثر می گذارد و میزان رضایت او از وبسایت را افزایش می دهد.

 

UX خوب را از UX بد چگونه تشخیص دهیم؟

  • UX خوب باعث ماندگار شدن کاربر درون سایت می شود. کما اینکه UX بد وی را از سایت فراری می دهد.
  • اگر با وارد شدن در یک وبسایت به راحتی بتوانید صفحات را پیمایش کنید و در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه برسید این نشانگر ux خوب است.
  • در UX خوب کاربر پس از استفاده از خدمات سایت یا اپ تجربه خوشایندی خواهد داشت و این در حالی است که در UX بد تجربه کاربر به هیچ عنوان خوشایند و مطلوب نیست.

اهمیت UX در وب سایت و اپلیکیشن ها

پیشتر در رابطه با اهمیت UX صحبت کردیم. کما اینکه موفقیت کسب و کارها با رضایت کاربران از خدمات ارتباط مستقیمی دارد. بطور کلی طراحی تجربه کاربری یا طراحی UX در وبسایت و اپ باعث می شود تا هم رضایت کاربران قدیمی جلب شود و هم کاربران جدید به تعداد کاربران قدیم افزوده گردند.

 

جمع بندی و نتیجه گیری:

  • UX مخفف واژه ی User Experience است. این عبارت به تجربه کاربر در زمان استفاده از یک سایت و یا اپلیکیشن موبایل مرتبط می باشد.
  • رفتار، تصمیم، احساسات و عملکرد کاربر در زمان استفاده از یک وب سایت و یا اپلیکیشن موبایل از جمله مولفه هایی هستند که UX را تعریف می کنند.
  • طراح تجربه کاربری یا طراح UX فردی است که می تواند خالق بهترین تجربه برای کاربر در زمان استفاده از وب و یا اپلیکیشن باشد.
861
تگ ها : #وب

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید