Your browser does not support JavaScript!
ashidstudio
ربات های خزنده گوگل | نحوه کار کرولرها 27 Aabaan

خزنده گوگل چیست؟


ربات های خزنده گوگل یا crawler همانطور که از اسم این تکنولوژی آشکار است بر روی صفحات وب مانند یک خزنده، همیشه در حال خزیدن و جمع آوری اطلاعات می باشند و نوعی ربات نرم افزاری هستند که توسعه دهنده بر روی آنها دستوراتی را پیاده سازی می کند در واقع این ربات ها که هر لحظه در حال گشت و گذار در شبکه کهکشانی گوگل هستند به صورت کامپیوترهای ابر قدرتی می باشند که چند هزار سایت را در یک زمان بررسی و ارزیابی می کنند تا هیچ گونه تخلفی در آنها صورت نگیرد.

حال این موضوع پیش می آید که عملکرد ربات های خزنده گوگل چگونه است؟ ربات های خزنده گوگل به لینک ها و URL ها بسیار حساس هستند به طوری که اگر با آنها برخورد کنند آدرس سایت و محتوای مورد نظر را در صف بررسی قرار می دهند.

ربات های خزنده گوگل بعد از شناسایی لینک ها و URL ها، نقشه سایت (sitemap) را شناسایی و مورد ارزیابی قرار می دهند حال دیگر با داشتن نقشه سایت، تمام لینک های سایت مورد نظر را در اختیار دارند و می توانند به طور کامل بررسی های لازم را انجام دهند.

همه محتوای وب دارای آدرس می باشند که ربات های خزنده گوگل می توانند به وسیله آنها به محتوای مورد نظر برسند و به طور مثال همه ما در یک مکان خاصی زندگی می کنیم که آدرس مشخصی دارد به طور مثال همه ما به منظور شناسایی کد ملی داریم که هویت ما به وسیله آن به سادگی قابل شناسایی است.

ربات های خزنده گوگل انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها کارهای خاصی را انجام می دهند بعد از شناسایی محتوای سایت آنها را از لحاظ کیفیت و کپی نبودن و ... مورد بررسی قرار می دهند به طور خلاصه این ربات های خستگی ناپذیر همه محتوا و اطلاعات سایت شما را جمع آوری و مورد ارزیابی قرار می دهند از محتوای متنی گرفته تا نوع کد نویسی قالب سایت توسط ربات ها بررسی می شوند که در انتها هر کدام از این ربات ها برای شما در جستجوگر بزرگ گوگل امتیازی قائل شوند تا زحمت و تلاش های صاحبان سایت نادیده گرفته نشود. 


ربات های خزنده گوگل


اگر بخواهیم به چند مورد از ربات های خزنده گوگل اشاره داشته باشیم می توان از ربات های  AdSense و AdBots نام برد این ربات های خزنده کیفیت تبلیغات سایت ها را بررسی می کنند. در نظر داشته باشید که هر مقدار تغییرات در سایت شما بیشتر باشد ربات های خزنده زود به زود سراغ وب سایت شما می آیند و تغییرات صورت گرفته را مورد ارزیابی قرار می دهند تا در صورت با کیفیت بودن به سایت شما امتیاز دهند و همچنین در صورت کلاهبرداری، وب سایت مورد نظر توسط گوگل نادیده گرفته میشود.

البته با پیشرفت تکنولوژی راه های جدیدی نیز وجود دارد که می توانید محتوا و اطلاعات سایت را از دید این خزندگان پنهان کنید به طور مثال با ایجاد فایل  robot.txt این امکان را به ربات های گوگل نمی دهید که صفحات سایت را ایندکس کنند در حالی که ربات ها می توانند صفحات شما را بخوانند. 
توجه داشته باشید که این عملکرد ربات های گوگل به صورت رایگان است و به هیچ عنوان پولی نمی باشد و به عبارتی گوگل هیچ نوع پرداختی را قبول نمی کند که امتیاز یک سایتی را بیشتر کند.


روش کار خزنده ها (کرولرها)


جستجوگر ابرقدرت گوگل به منظور پردازش و رتبه بندی سایت ها نیاز به این ربات های خزنده دارد و همانطور که قبلا به آنها اشاره شد طبق دستوراتی که به آنها داده می شود سایت ها و اطلاعات مورد نظر را پیمایش و ارزیابی می کنند باید بدانید که این ربات های به صورت الگوریتم هستند به عبارتی برنامه نویس دستورات را بر روی آن پیاده سازی می کند و در ادامه در دنیای مجازی آنها را رها می کند به تعریف خیلی ساده بعد از تکمیل ربات ها، دیگر برنامه نویس هیچ نوع دسترسی به این ربات ها ندارد مگر اینکه آنها را مجددا متوقف و بروزرسانی کند.


ربات های خزنده گوگل

 

شما اگر توسعه دهنده وب هستید یا علاقه زیادی به این مهارت ارزشمند دارید حتما لازم است درباره لینک ها اطلاعات کاملی را کسب کنید زیرا این لینک ها هستند که ربات ها را به سوی محتوای سایت هدایت می کنند. در ساخت لینک ها دقت فراوانی داشته باشید و در کنار آن به علم سئو سایت توجه ویژه ای قائل شوید. به طور مثال به هیچ عنوان از لینک هایی که محتوای سایت را با کاراکترهای غیر معمول و عددها نمایش می دهند استفاده نکنید زیرا سئو سایت را تحت تاثیر قرار می دهند و ممکن است به رتبه بندی سایت آسیب وارد شود.

چگونگی عملکرد کرول ها ( Crawl ) به این صورت است که ابتدا با تغییری در محتوای سایت، کرول ها لینک وب سایت شما را پیدا می کنند و در ادامه همه اطلاعات مورد نظر را جمع آوری می کنند و سپس به وسیله هوش مصنوعی گوگل به پردازش تک تک کدها و کلمات محتوای سایت می پردازند.

روش کار ربات های خزنده گوگل مانند تار و پود به سئو سایت، گره خورده است. همه کرول ها کارکرد متفاوتی دارند ولی نتیجه همه آنها یکسان است به این صورت که اگر از محتوای بی کیفیت و کپی استفاده کرده باشید به عنوان متخلف شناخته می شوید که در این صورت گوگل هیچ نوع توجه ای به سایت شما نخواهد کرد حتی با اصلاح محتوا هم ممکن است سایت شما دچار مشکلاتی شود پس حتما از بهترین محتوا است کنید.

ولی اگر از محتوای با کیفیت استفاده کرده باشید و تعداد محتوای شما بیشتر باشد گوگل به سایت شما امتیاز خواهد داد که این موضوع باعث معروف شدن سایت و محصولات شرکت شما خواهد شد و در انتها همه محصولات شما به فروش خواهند رسید و اعتبار شرکت در بین کاربران بالا خواهد رفت به یاد داشته باشید که اعتبار یکی از پایه های اصلی در روابط انسانی و تجارت و ... می باشد پس بسیار ارزشمند و قابل توجه است.

سعی کنید محتوای سایت را هر چند وقت یکبار تغییر دهید یا بازنویسی کنید تا ربات های خزنده گوگل به سمت سایت شما هدایت شوند و امتیاز وب سایت را افزایش دهند. البته به منظور امتیاز گیری از سایت تنها به محتوای با کیفیت تکیه نکنید زیرا تعداد مخاطبان سایت نیز بسیار ارزشمند هستند زیرا اگر تعداد مخاطبان سایت بیشتر باشد به طوری که زمان کافی را در سایت شما گذرانده باشند قطعا گوگل به سایت شما امتیاز خوبی خواهد داد و اعتبار آن را بالا خواهد برد.
 
 

انواع ربات های گوگل


ربات های خزنده گوگل انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها کارکرد جداگانه ای دارند ولی نتیجه همه آنها به یک صورت است. البته ربات های گوگل باید طبق پلتفرم ها عمل کنند به این گونه که اگر از موبایل استفاده می کنید ربات های وجود دارند که مخصوص موبایل است تا نتایج را به بهترین شکل برای شما نشان دهند.

اجازه دهید به بررسی مختصر چند مورد از ربات های گوگل بپردازیم؛

Google Bot Video؛ این ربات گوگل ویدیوهای صفحات وب شما را بررسی و ارزیابی می کند.
Google Bot Image؛ تصاویر صفحات وب نیز مانند ویدیوها باید مورد ارزیابی قرار گیرند که این ربات وظیفه بررسی تصاویر سایت شما را بر عهده دارد.
Google Bot News؛ همانطور که از اسم این ربات خزنده پیدا است برنامه نویسان این ربات را به منظور بررسی سایت های خبری طراحی کرده اند.
Google Bot Ads؛ تبلیغات نیز جزئی از صفحات وب به شمار می آیند و باید توسط این ربات مورد ارزیابی قرار گیرند تا کیفیت آنها مشخص گردند.
Google Bot Desktop؛ این ربات مخصوص کامپیوترها و لپ تاپ ها طراحی شده است به عبارتی تنها نسخه دسکتاپ صفحه وب را بررسی و ارزیابی می کند.
Google Bot Mobile؛ در مقابل ربات های ارزیابی کننده نسخه دسکتاپ، ربات های پردازش کننده نسخه موبایل وجود دارند که تنها صفحاتی که مطابق صفحه موبایل طراحی شده اند را ارزیابی و کنکاش می کنند.

 

سئو-سایت-آشیداستودیو.jpg

542
تگ ها : #وب

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید