Your browser does not support JavaScript!
ashidstudio
وب سایت چیست؟ | انواع وب سایت 6 Esfand

وب سایت چیست؟


صفحه یا صفحاتی در بستر اینترنت که دارای هر نوع محتوایی اعم از متن، تصویر، ویدئو، صوت، نمودار و غیره که دارای یک آدرس یا URL هستند را وب سایت می گویند. وب سایت ها دارای نام های منحصر به فردی هستند که به آن دامین یا دامنه می گویند. همچنین دارای یک شماره شناسایی یا IP بوده تا با دیگر صفحات متمایز باشند. اصولا پس از نام دامنه یک وب سایت پسوندی وجود دارد. این پسوندها به صورت .com، .ir،  .orgو غیره هستند. بستر وب سایت های کدهای HTML هستند که با استفاده از زبان PHP می توان به آن ها دسترسی داشت. پروتکل PHP اطلاعات را از سرور می گیرد و آن را به مرورگر انتقال می دهد تا کاربر بتواند هر آنچه کدنویسی شده را به صورت تصویر مشاهده کند. وب سایت ها بر روی میزبانی به نام هاست مستقر می شوند. برای راه اندازی یک وب سایت برخلاف وبلاگ نیاز به هزینه برای خرید دامنه و هاست است. همچنین وب سایت ها می بایست طراحی شوند. یک مدیر وب سایت حتما از دانش مدیریتی و فنی برخوردار است. چرا که پس از طراحی و راه اندازی وب سایت باید اصول مدیریتی و همچنین سئو را در آن پیاده سازی کرد.

 

وب سایت چه کاربردی دارد؟


وب سایت های بسیار زیادی در بستر اینترنت با موضوعات بسیار مختلف وجود دارد. به عبارتی در مورد هر چیزی که در جهان وجود دارد موضوع برای ایجاد و راه اندازی یک وب سایت نیز وجود خواهد داشت. از نمایش یک رزومه گرفته تا توسعه کسب و کار، راه اندازی فروشگاه، ارائه اطلاعات سلامتی، پزشکی، ورزشی، اخبار، هنر و غیره همه و همه کاربردهایی هستند که یک وب سایت فارغ از نوع طراحی، برای هدف خاصی راه اندازی می شود. 


انواع وب سایت


وب سایت ها را می توان براساس موضوعاتی که ارائه و در دسترس کاربران قرار می دهند دسته بندی کرد. چرا که چارچوب، طراحی، نوع اطلاعات درج شده در آن و عوامل بسیار دیگری در وب سایت ها متفاوت است. بنابراین وب سایت ها را می توان به انواع زیر دسته بندی کرد:
•    وب سایت خبری
•    وب سایت فروشگاهی
•    وب سایت شخصی
•    وب سایت شرکتی
•    وب سایت سازمانی 
•    و انواع دیگر
اصولا وب سایت ها باعث گسترش کسب و کار و همچنین درآمدزایی می شوند. اگر به نحو درست و هدفمندی طراحی، راه اندازی، مدیریت و پشتیبانی و سئو شوند، حتما به موفقیت می رسند.


طراحی وب سایت با سیستم های مدیریت محتوا (CMS)


یکی از متداول ترین روش ها برای طراحی وب سایت استفاده از سیستم های مدیریت محتوا به دلیل تسهیل در کار و صرفه جویی در هزینه و زمان است. چرا که این نوع سیستم ها آماده هستند. اما برخی ترجیح می دهند صفر تا صد طراحی وب سایت به صورت کدنویسی و سفارشی سازی شده انجام گردد که بالطبع دارای هزینه بیشتر و صرف زمان بیشتر خواهد بود. زمانی که افراد از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) برای طراحی وب سایت خود استفاده می کنند باید دقت لازم را داشته باشند تا نیاز به تغییرات خاصی در آینده نباشد زیرا گاهی ممکن است این تغییرات امکان پذیر نبوده یا نیاز به کار بیشتری داشته باشد.

CMS مخفف content management system یک برنامه یا مجموعه ای از برنامه های نرم افزاری است که برای ایجاد محتوای دیجیتال بر بستر وب سایت مورد استفاده قرار می گیرند. CMSها اغلب برای مدیریت وب سایت های سازمانی و مدیریت محتوای وب مورد استفاده قرار می گیرند. این برنامه به طور کلی دارای دو جزء برنامه مدیریت محتوا CMA و برنامه تولید محتوا CDA هستند. برنامه مدیریت محتوا نوعی رابط گرافیکی برای ایجاد، اصلاح و یا حذف یک محتواست. CDA نیز مدیریت و تحویل محتوا را پس از ایجاد آن پشتیبانی می کند. همان طور که متوجه شدید سیستم های مدیریت محتوا آماده هستند و اصولا ویژگی های یکسانی دارند. یکی از مهم ترین ویژگی که یک سیستم مدیریت محتوای خوب می بایست داشته باشد مطابقت آن با قوانین سئو است تا وب سایت پس از مدتی بعد از راه اندازی در جایگاه مناسبی در موتور جستجو قرار گیرد.


ویژگی های یک سیستم مدیریت محتوای خوب


•    دارای قابلیت توسعه پذیری
•    دارای قابلیت انعطاف پذیری
•    دارای قابلیت انتشار با سرعت بالا
•    دارای قابلیت یکپارچگی
•    دارای منابع آموزشی کامل و جامع و ترجیحا به زبان فارسی 
•    دارای رابط کاربری ساده
•    دارای قیمت مناسب
•    مطابق با قوانین سئو
•    دارای مدیریت آسان
•    دارای امنیت بالا
•    دارای قابلیت چندزبانه بودن
•    دارای جامعه آماری بالا
•    و موارد دیگر


انواع سیستم های مدیریت محتوا


سیستم های مدیریت محتوای بسیاری وجود دارد که ما در ادامه به معرفی معروف ترین آن ها می پردازیم:


سیستم مدیریت محتوای وردپرس wordpress


درصد بالایی از وب سایت های موجود با استفاده از وردپرس طراحی شده اند. در این سیستم امکانات بسیاری وجود دارد تا بتوان وب سایت را به صورت کاملا حرفه ای طراحی و راه اندازی نمود. وردپرس رایگان است. محیطی کاربرپسند دارد. کار با آن آسان و برای وب سایت های حرفه ای مناسب است. قابلیت چندزبانه بودن دارد. دارای پلاگین های بسیار زیاد رایگان و نیمه رایگان است.

 

سیستم مدیریت محتوای جوملا Joomla


سیستم مدیریت محتوای جوملا نیز از پرکاربردترین سیستم ها برای طراحی وب سایت است. از این نوع سیستم برای طراحی هر نوع وب سایتی می توان استفاده کرد. برای طراحی وب سایت های چندمدیره بسیار مناسب است. رایگان بوده و از زبان فارسی پشتیبانی می کند. دارای پلاگین های بسیاری است.


سیستم مدیریت محتوای دروپال drupal


این نوع سیستم مدیریت محتوا بسیار قدرتمند است. قوانین سئو و بهینه سازی در آن به بهترین نحو رعایت می شود. متن باز بوده و برای سفارشی سازی بسیار مناسب است. وب سایت هایی که از سیستم مدیریت محتوای دروپال استفاده کرده اند همانند وب سایت هایی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنند دارای رتبه الکسای خوبی هستند. 


سیستم مدیریت محتوای منجنتو magento


این سیستم مدیریت محتوا برای وب سایت های فروشگاهی بسیار مناسب است. متن باز بوده و به راحتی می توان آن را سفارشی سازی کرد. دارای کاربری ساده است و از ارزهای بین المللی بسیاری نیز پشتیبانی می کند. با این سیستم مدیریت محتوا می توان وب سایت فروشگاهی را به راحتی توسعه داد.


سیستم مدیریت محتوای پرستاشاپ prestashop  


با استفاده از سیستم مدیریت محتوای پرستاشاپ نیز می توان به راحتی قوانین سئو و بهینه سازی وب سایت را در آن انجام داد. پرستاشاپ قابلیت یک فروشگاه آنلاین توسعه یافته را دارد که با استفاده از انواع پلاگین ها و منابع آموزشی می توان یک فروشگاه آنلاین بسیار کاربرپسند طراحی نمود.


جمع بندی
در این مطلب به موارد مهمی در مورد وب سایت اشاره شده است. وب سایت به صفحه یا صفحاتی در بستر اینترنت که دارای هر نوع محتوایی اعم از متن، تصویر، ویدئو، صوت، نمودار و غیره که دارای یک آدرس یا URL هستند، گفته می شود. وب سایت خبری، فروشگاهی، شخصی، شرکتی و غیره از انواع وب سایت هستند. برای طراحی وب سایت می بایست از یک سیستم مدیریت محتوا متناسب با نوع وب سایت استفاده کرد که ویژگی هایی مانند میزان مطابقت با قوانین سئو، راحتی استفاده از آن، مقرون به صرفه بودن و موارد بسیار دیگر در آن بسیار اهمیت دارد.

640
تگ ها : #وب

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید