Your browser does not support JavaScript!
ashidstudio
سایت لاراولی بهتر است یا سایت وردپرسی؟ 16 Aabaan

لاراول چیست ؟


شما با شناخت فریم ورک لاراول می توانید به تفاوت لاراول با وردپرس پی ببرید. این فریم ورک یکی از بهترین و محبوب ترین فریم ورک هایی است که توسعه دهندگان اپلیکیشن وب از آن استفاده می کنند. لاراول بر مبنای زبان  php نوشته شده و بر اساس معماری  MVC ساخته شده است. به وسیله فریم ورک لاراول می توانید ارتباط بین پایگاه اطلاعات، سشن ها، احراز هویت و روتینگ ها و ... را بهبود بخشید.


وردپرس چیست ؟


همانطور که میدانید وردپرس یکی از پرکاربردترین cms هایی است که در تمام نقاط جهان استفاده می شود و در ایران بیشتر سایت های محبوب خبری و فروشگاهی بر اساس این cms طراحی شده اند. وردپرس طبق زبان  php نوشته شده است و در سال 2003 در دست عموم قرار گرفته است. تفاوت لاراول با وردپرس در موضوع رایگان بودن وردپرس آشکار می شود همچنین وردپرس به صورت اپن سورس است به عبارتی فردی که دانش برنامه نویسی دارد می تواند از امن بودن آن آگاهی پیدا کند و هکرها به سختی می توانند به یک برنامه اوپن سورس نفوذ کنند. دیتابیس یا همان پایگاه داده در وردپرس به صورت تکمیل شده به کاربران عرضه می شود این موضوع، کار را برای برخی از کاربران بسیار ساده و راحت کرده است.
کار با وردپرس بسیار کم هزینه و راحت است و این گزینه می تواند یک نوع امتیاز برای سایت های خبری و وبلاگ ها و ... واقع گردد.

 

مقایسه لاراول و وردپرس


با مطالعه این مقاله کوتاه و مختصر در عرض چند دقیقه خواهید فهمید که تفاوت لاراول و وردپرس چیست و هر کدام از آنها به چه تکنولوژی هایی تعلق دارد. مخاطبین گرامی از هر گروه سنی که باشید با ساده ترین جملات، تکنولوژی های کامپیوتری روز دنیا را با شما آشنا خواهیم کرد.

اگر به طراحی یک وب سایت علاقه دارید ابتدا لازم است که بدانید از چه تکنولوژی های باید استفاده کرد. به طور کلی شما از دو نوع تکنولوژی می توانید در طراحی سایت از آنها بهره ببرید که هر کدام از آنها به چند دسته تقسیم می شوند به طور مثال افرادی که به برنامه نویسی آشنایی کامل دارند از فریم ورک ها استفاده می کنند و اشخاصی که دانش کامپیوتری کمتری دارند از CMS ها استفاده می کنند که هر کدام از آنها مزایا و معایب خودشان را به همراه دارند.

به طور مثال اسم های وردپرس، جوملا، دروپال به گوشتان خورده است همه ی این ها زیر مجموعه تکنولوژی cms ها هستند یا به احتمال زیاد اگر به برنامه نویسی توسعه وب علاقه دارید طبیعتاً با اسم های لاراول، سیفونی آشنایی شنیداری دارید این فناوری های نرم افزاری زیر مجموعه ی تکنولوژی فریم ورک ها (Framework) هستند. تکنولوژی های یاد شده جعبه ابزار یک برنامه نویس توسعه وب هستند.

باید بدانید که زیرمجموعه های cms ها و فریم ورک ها هر کدام یک نوع ویژگی خاصی دارند که بر یکدیگر ترجیح داده می شوند و به طور دقیق نمیتوان گفت تنها یکی از آنها، از هر جهتی کافی و کامل است. تفاوت لاراول با وردپرس میتواند از جهت هزینه، صرف زمان و ویژگی های خاص آنها باشد.

برخی از افراد بسیار تعصبی و غیر منطقی رفتار می کنند به گونه ایی که ویژگی خاص یک زیرشاخه cms را در نظر نمی گیرند به طور مثال اگر به یاد داشته باشید مدیریت محتوای (cms) وردپرس (WordPress) ابتدا در ایجاد وبلاگ به کار گرفته می شد. اما امروزه چنین نیست و بسیار قدرتمند و مدرن شده است به طوری که با اختیار داشتن یک شرکت بسیار قوی، این امکان را به شما می دهد که انواع وب سایت های فروشگاهی و خدماتی و ... را با حداکثر امنیت ایجاد کنید شاید باور نکنید که بیشتر سایت های محبوب ایرانی و خارجی به وسیله وردپرس ایجاد شده است.

قبل از اینکه به طور مفصل درباره تفاوت لاراول با وردپرس بپردازیم اجازه بدهید که بر روی برنامه نویس یا توسعه دهنده وب تمرکز کنیم. برخی از توسعه دهندگان وب بسیار تازه کار هستند و تجربه زیادی ندارند و به خاطر همین موضوع، دچار سردرگمی می شوند و مشتریان بیشتر اوقات از کار و خدمات آنها ناراضی هستند همه این مشکلات به این مسئله ختم می شود که cms مورد نظر کارایی بهتری ندارد در حالی که اینگونه نیست همه تکنولوژی های توسعه دهنده وب، از کاربردی ترین و ابتدای ترین ویژگی های مهم، برخوردار هستند و تنها کافی است که دانش کار کردن با آن را در اختیار داشته باشید.

افراد خبره و کارکشته نیز یکی از موضوعاتی است که می توان در تفاوت لاراول با وردپرس به آنها اشاره کرد این افراد ماهر به دلیل استفاده چندین ساله از برخی تکنولوژی های یاد شده، مایل هستند که تنها با یکی از آنها، پروژه خودشان را به اتمام برسانند.


تفاوت لاراول با وردپرس به تعریف بسیار ساده؛


در لاراول، سازماندهی کدها، بسیار منظم است به طوری که در هنگام توسعه و رشد، لاراول در هنگام استفاده مکرر کدها محافظت شده عمل می کند و خود این موضوع بسیاری از مشکلات را به تنهایی حل می کند ولی در وردپرس همه کدها و مطالب توسط برنامه نویس باید حفظ شوند.

کار با وردپرس بسیار راحت است ولی در لاراول به منظور ایجاد کد نویسی، ابتدا چارچوب کد نویسی باید توسط توسعه دهنده مشخص گردد.

ابزار منحنی در لاراول و وردپرس کاملا متفاوت است به این صورت که در لاراول هر نوع ابزاری به منظور یادگیری وجود دارد ولی در وردپرس این ابزارها بسیار کم است.

در وردپرس بیشتر فعالیت های اصلی توسط افزونه ها انجام می گیرد مانند تایید اعتبار و مجوزها و ... ولی در لاراول توسعه دهنده باید به دانش برنامه نویسی آشنایی زیادی داشته باشد تا عملیات های ذکر شده را به بهترین شکل انجام دهد.

همه جزئیات وردپرس، توسط شرکت توسعه دهنده، کامل شده می باشد به طوری که شما نمی توانید در پایگاه داده تغییرات کلی ایجاد کنید ولی در لاراول می توانید پایگاه داده را به میل خودتان تغییر دهید.

در فریم ورک لاراول، همه جزئیات را می توان به صورت سفارشی ایجاد کرد ولی در مدیریت محتوای وردپرس اینگونه نیست و سفارشات شما طبق نوع افزونه ای که می خواهید از آن استفاده کنید تعیین شده باشد و برخی از آنها رایگان نیستند و این مسئله می تواند یکی از عیوب وردپرس باشد.

لاراول یک نوع مدیریت محتوای خصوصی و بسته می باشد به این صورت که افراد دارای دانش برنامه نویسی از آن بهره می برند ولی وردپرس مطابق تمام مخاطبان ایجاد شده است به طوری که برخی از اشخاص ممکن است دانش برنامه نویسی نداشته باشند ولی با آموزش مختصری که می بینند می توانند به راحتی وب سایت مورد نظر را طراحی کنند و به همین خاطر وردپرس دارای کاربران زیادی می باشد و هر چند ماه در حال بروز شدن است.

عملکرد لاراول به دلیل استفاده از Eloquent بسیار سریع است و به همین خاطر ویرایش پایگاه داده توسط لاراول بسیار ساده و راحت است ولی در صورت استفاده نکردن از ویژگی Eloquent عملکرد کندتری دارد و به تعریف خیلی ساده لاراول در یک چارچوبی که توسعه دهنده تعیین کرده کارایی دارد پس لازم است قبل از هر چیز ابتدا چارچوب های لاراول را به خوبی شناسایی کنیم.

سرعت مدیریت محتوای وردپرس به دلیل استفاده از افزونه های رایگان نسبت به لاراول بسیار کند می باشد البته اگر از افزونه های قوی تر استفاده شود سرعت وردپرس نیز افزایش پیدا می کند زیرا افزونه ها میزان سرعت وردپرس را مشخص می کنند. از طرفی اگر کاربران وردپرس افزایش پیدا کند ممکن است عملکرد وردپرس از این موضوع متاثر شود.
اگر بخواهیم نتیجه گیری کلی داشته باشیم می توان گفت که لاراول و وردپرس هر دو بر پایه زبان php نوشته شده اند ولی برای استفاده از لاراول باید علم برنامه نویسی شی گرا را آموخته باشید.

استفاده از لاراول نیاز به هزینه و زمان دارد از طرفی نیز به دلیل دارا بودن ویژگی ها بسیار زیاد این امکان را به شما می دهد که معایب ذکر شده را رفع کنید.
در مطالب قبل، تفاوت لاراول و وردپرس گفته شد و همان گونه که مطالعه کردید هر کدام از این فناوری های نرم افزاری، ویژگی خاص خودشان را دارا می باشند و باید طبق چشم انداز و نیاز آینده، از آنها استفاده گردد به عبارتی نمی توان چشم خود را بر توانایی هر کدام از آنها بست و باید تمام جوانب را در نظر گرفت.


سایت لاراولی بهتر است یا سایت وردپرسی؟


اگر سایت ها را به عنوان پروژه در نظر بگیریم می توان به صورت خیلی دقیق به مطالعه جزئیات آنها پرداخت حال این سوال پیش میاید که لاراول و وردپرس برای چه پروژه ای (سایت) مناسب می باشد؟ تا در انتها نیز خودتان حق انتخاب داشته باشید و بتوانید یکی را بر دیگری ترجیح دهید.

سایت (پروژه) لاراول چه ویژگی هایی می تواند داشته باشد؛
سرویس و خدمات ایمیل به راحتی هماهنگ می شوند.
مشکلات متداولی که می تواند پیش بیاید به راحتی قابل حل شدن هستند.
آزمایش و خطا به صورت خودکار انجام میگیرد.
وب اپلیکیشن ها نیاز به سرعت دارند که با هماهنگ سازی ابزارهای موجود می توان به آنها سرعت بخشید.
مسیریابی URL ها به سادگی پیکربندی می شوند.
« ارائه کد » قابل جداسازی از « منطق کار » می باشد.
فعالیت ها و تنظیمات به راحتی قابل زمانبندی هستند و توسعه دهنده، مدیریت بیشتری بر روی آنها دارد.

سایت (پروژه) وردپرس چه ویژگی هایی می تواند داشته باشد؛


سایت های وردپرسی برای وب سایت های خبرگزاری، پرتال ها، سایت های فروشگاهی، وبلاگ ها توصیه می شود.
برخی از عملکردها و امکانات سایت ها، ممکن است بر اساس پلاگین ها تنظیم شده باشند که مدیریت محتوای وردپرس می تواند خدمات ویژه ای را برای این نوع از سایت ها ارائه دهد.
استارت آپ ها قبل از شروع توسعه یک پروژه بزرگ و اختصاصی، نیاز دارند که بازار را بررسی کنند و عملکرد آن را تجزیه و تحلیل کنند تا پروژه شکست نخورد در این شرایط وردپرس می تواند کمک بزرگی برای استارت آپ ها باشد.
برای درک بیشتر از موضوع تفاوت لاراول با وردپرس، فرض کنید یک کیک را می خواهید درست کنید. شما به دو روش دستی (لاراول) و سفارشی (وردپرس) می توانید این کار را انجام دهید هر کدام معایب و فواید خودشان را دارد. شما اگر بخواهید به صورت دستی انجام دهید می توانید آنچه را که در ذهن دارید را بر روی کارتان، پیاده سازی کنید ولی در صورت سفارش دادن ممکن است برخی از جزئیات باب میلتان نباشد.

 

وب-لاراول.jpg

 

801
تگ ها : #وب

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید